Leerarrangement ‘De rode loper ligt uit!’


Terwijl op de eerste verdieping de kinderen van groep 8 in alle rust en opperste concentratie zitten te blokken voor de eindcito zien we beneden de dolenthousiaste jongens en meisjes van groep 3 druk in de weer. Zij leggen de laatste hand aan de voorbereidingen voor hun ‘moederdag verwenochtend’. Een leerarrangement waaraan de afgelopen weken door de kinderen van groep 3 van basisschool De Linde uit Oirschot heel hard is gewerkt.

20160420_084753561_iOS
De DJ probeert de muziekinstallatie uit, de meegebrachte make-up en nagellakjes staan keurig uitgestald, de zelfgebakken koekjes liggen klaar in de aula, de zelfontworpen verwenkaarten zijn uitgeprint, maar er ontbreekt nog 1 ding. De rode loper! Snel voordat alle mama’s voor de deur staan wordt door een groepje kinderen de rode loper voor de ingang gelegd. Die hebben ze overigens zelf geregeld bij het Theater in Oirschot en mogen ze voor deze speciale gelegenheid een ochtendje lenen. Dan is het tijd om te verzamelen in de aula…..spannend!! Buiten staan de mama’s al te wachten totdat ze naar binnen mogen. Wanneer de laatste mama nog net op tijd het schoolplein op komt lopen kan het feest beginnen. ‘Timo zei dat ik maar een zakdoekje mee moest nemen voor als ik moest huilen’ hoor ik een moeder tegen een andere moeder zeggen. Ja, ook bij de moeders zien we betrokkenheid en enthousiasme. Hoe leuk is dat, als je door je eigen kind wordt uitgenodigd om naar een verwenochtend te komen op school! Als alle mama’s (en ook een paar oma’s – omdat de mama’s helaas geen vrij konden krijgen) in de aula een plaatsje hebben gevonden begint het openingslied dat door de kinderen is bedacht. Aha, vandaar de zakdoekjes… Daarna krijgen alle mama’s een aftekenkaart en worden ze volledig door hun zoon of dochter in de watten gelegd. Er is van alles te doen; kopje koffie drinken, cakejes versieren, make-up, nagels lakken, nekmassage en op de foto met je kind. Heerlijk om die trotse snoetjes te zien wanneer ze vol overgave hun moeder in de watten leggen. Ook de mama’s en oma’s genieten ervan. ‘Hier zou je toch de krant bij moeten halen!’ hoor ik een moeder tegen de juf zeggen. De juf geeft dat aan dat dat een beetje overdreven is, maar ze spreekt wel haar bewondering uit voor de manier waarop de kinderen alles zelf hebben georganiseerd. ‘De ideeën van de kinderen bleven maar komen!’ Het is mooi om te zien dat het onderwijs zo betekenisvol kan zijn voor kinderen en dat de motivatie om te willen leren op die manier zorgt voor eigenaarschap, creativiteit en kennisconstructie. Vaardigheden die bij frontaal lesgeven veel minder worden aangesproken bij de kinderen, maar die in de 21
e eeuw nodig zijn om flexibele en ondernemende werknemers te krijgen. Deze leerkracht heeft door het werken met het leerarrangement ruimte creëert voor vaardigheid ontwikkeling en heeft de kinderen op die manier in hun kracht gezet. Een start is gemaakt bij de kinderen en leerkracht om vanuit een onderzoekende houding leerinhoud te koppelen aan talenten van kinderen. Een mooie stap richting leren in de 21e eeuw!

 

Deel deze informatie verder via: Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *