Veranderende samenleving, perspectief Asscher 2


asscherGisteren en vandaag was minister Asscher van Sociale Zaken aanwezig op een congres over robots in Den Haag. Tijdens en na afloop van het bezoek schetste hij zijn vanuit zijn perspectief de gevolgen van de veranderende samenleving. De veranderende samenleving brengt onder andere met zich mee dat banen die we nu nog kennen in de nabije toekomst overgenomen gaan worden door robots. Dat roept vragen op over de inrichting van onze samenleving en de antwoorden die we daarop met elkaar moeten gaan vinden.

Vanuit het perspectief op de veranderende samenleving gaf Asscher in de richting van het onderwijs een duidelijk signaal af: “In Nederland gaan mensen hun baan kwijtraken aan robots. Als je daar iets aan wil doen, dan moet je onderwijs drastisch veranderen. Zodat jongeren vaardigheden leren waar in de toekomst wel vraag naar is.”

Een overzicht van de uitspreken en interviews:

Eén van de signalen van de maand september 2014, ditmaal vanuit politieke hoek. In het bericht ‘Veranderende samenleving, september 2014’ vind je een overzicht van andere berichtgeving rondom de veranderende samenleving. Uiteraard hopen we dat het niet bij een signaal blijft, maar dat onderwijs stappen gaat zetten om onderwijs beter aan te laten sluiten bij de vragen vanuit de samenleving. Voor wat betreft minister Asscher spreken we de hoop uit dat zijn interviews van gister en vandaag niet alleen gekoppeld blijven aan het bezoek van dit congres over robots……

 

Deel deze informatie verder via: Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 gedachten over “Veranderende samenleving, perspectief Asscher

  • PL

    ““In Nederland gaan mensen hun baan kwijtraken aan robots. Als je daar iets aan wil doen, dan moet je onderwijs drastisch veranderen. Zodat jongeren vaardigheden leren waar in de toekomst wel vraag naar is.”

    Dit is natuurlijk niet alleen in Nederland, zo maar overal. Automatisering en robotisering betekent efficiënter produceren, waardoor _in totaliteit_ minder arbeiders nodig zijn, ook als je de nieuwe beroepen (robotmakers, programmeurs, technici, ICT-ers) meerekent. Bovendien vereisen die nieuwe beroepen een hogere opleiding. Er zijn gewoon veel minder mensen die de benodigde hersencapaciteit hebben. Als je programmeert, moet je goede verstandelijke vermogens hebben. Als je aan de lopende band staat niet (of althans veel minder). Conclusie lijkt mij: we moeten de lengte van de werkweek steeds verder inkorten. Eerst maar eens naar de 30 uren. Jammer dat de politiek dat totaal niet oppakt. Vandaar de hoge werkloosheid.

    Op onderwijsgebied is het vooral belangrijk dat de toegang tot (vooral) het (hogere) onderwijs laagdrempeliger wordt. Switchen moet makkelijker zijn (lees vooral: goedkoper).