Whitepaper ’21st Century Skills’

Download het whitepaper '21st Century Skills in het onderwijs'

Een bericht op Twitter of Facebook via onderstaande link, of een reactie onder aan deze pagina wordt op prijs gesteld. Downloaden zonder Twitter- of Facebookbericht? Klik op bovenstaande afbeelding.

De term ’21st century skills’ duikt steeds vaker op, ook in het Nederlandse onderwijs. Het whitepaper helpt een eerste beeld te vormen waarom deze vaardigheden van belang zijn, wat ze inhouden en wat ze voor het onderwijs kunnen betekenen. Bij de samenstelling is gekozen voor een compact en op hoofdlijnen geformuleerd formaat.

Het whitepaper is geschreven voor leerkrachten, docenten, directies, studenten, managers, bestuurders en andere belangstellenden in en om het onderwijs.

Achtereenvolgens wordt aandacht besteed aan het ontstaan van de kennissamenleving en de gevolgen daarvan. Vervolgens is een overzicht opgenomen van 21st century skills zoals die wereldwijd in diverse modellen worden gehanteerd. Het laatste onderdeel behandelt 21st century skills in relatie tot het onderwijs.

Laat suggesties voor aanvullingen, kritische kanttekeningen/opbouwende kritiek en/of reacties onderstaand achter.

Bronvermelding (Apa) whitepaper:
Oetelaar, Frank van den, (2012) ‘Whitepaper 21st Century Skills in het onderwijs’
http://www.21stcenturyskills.nl/whitepaper

29 Comments to "Whitepaper ’21st Century Skills’"

  1. goedemiddag, met belangstelling heb ik kennisgenomen van de 21st Century Skills. In uw white paper mis ik nog ten zeerste de rol van het (lokale)bedrijfsleven en ondernemers als rolmodel en kennisbron voor leerlingen (en docenten). Bij de skills horen wat mij betreft ook netwerkleren: netwerkbewustzijn en netwerkgedrag, de leerling als relatiebeheerder. Hoe kijkt u daarnaar?
    met vriendelijke groet, Corine Korrel
    initiatiefnemer nieuwe (beroeps)netwerken voor VMBO leerlingen.

    • Beste Corine,
      Leuk te lezen dat je met belangstelling het whitepaper hebt gelezen. We besteden daarin inderdaad geen aandacht aan het lokale bedrijfsleven. Het whitepaper was vooral bedoeld om in Nederland meer bekendheid aan en een summiere uitleg te geven over 21st century skills.
      Inmiddels zijn we met een aantal scholen en besturen op weg. Dat is vooral nog in het basisonderwijs, hoewel ook VO en (V)MBO belangstelling toont. De koppeling naar bedrijfsleven maken we in een aantal basisscholen al. Leren in de 21e eeuw is voor ons vooral betekenisvol leren. Daarin zien we dus zeker kansen voor samenwerking met bedrijven en gaan dat toekomstig verder mee vorm en inhoud geven.
      De skills die we opsommen zijn niet allesomvattend. Met scholen kijken we aan de hand van ‘ons’ overzicht naar wat zij belangrijk vinden voor leerlingen. Er ontstaan daarom telkens weer andere invullingen.
      Met grote, Frank vd Oetelaar

  2. Ilona van Dalen zegt:

    Goedemorgen heren,

    Ik zit in het tweede jaar van de Fontys PABO in Tilburg en ik moet voor het vak Sociaal Emotionele Ontwikkeling & Opvoeding een artikel zoeken en daar een stelling van maken, waar ik het mee eens of oneens mag zijn. Ik ben het helemaal eens met jullie whitepaper, zeker aangezien ik Ontwikkelend Onderwijs van Van Parreren en het Coöperatief Leren eraan kan koppelen. Hebben jullie misschien een goed geformuleerde stelling die ik uit het artikel kan leiden?
    Ik hoor het graag van jullie.

    • Beste Ilona,

      Het zou iets kunnen zijn als:

      Leerlingen moeten in het onderwijs meer ruimte krijgen om zich breder te kunnen ontwikkelen. Een leerling is meer dan een citoscore.

      Hoop dat je er iets mee kan. Succes!

  3. Als je begint met maatregelen om de cohesie binnen een klas en een school te versterken, dan creëer je een voedingsboden waarin die skills beter zullen gaan gedijen want het gaat in veel gevallen om sociale vaardigheden.

    Maatregelen die een school kan nemen:
    * bied de leerlingen een ruimte waarin ze ongestoord tijdens tussenuren of na school kunnen samenwerken aan hun schoolwerk.
    * Bied oudere leerlingen de mogelijkheid (al of niet tegen betaling) bijles te geven aan jongere leerlingen.
    * Organiseer een toernooi waarin klassen het tegen elkaar opnemen op het gebied van sport, theater, film dans, muziek en culinair. Je zal zien dat er veel (al dan niet 21 century-) skills bij komen kijken en in ieder geval versterk je de cohesie binnen de klassen.

    Wat betreft Kennisconstructie , ICT gebruik voor leren, samenwerken.
    * Door tijdens een les informatievaardigheden algemene vragen (die heel uiteenlopende vakgebieden bestrijken) te stellen, haak je aan op het kennisniveau van de leerlingen. Als het goed gaat, komt de klas (alle leerlingen hebben een pc) niet in een keer op het juiste antwoord, maar komen de verschillende leerlingen wel langzaam maar zeker in de buurt van het juiste antwoord. Wat je dan doet is de collectieve intelligentie van een klas aanboren.

  4. Het concept van de kennissamenleving is achterhaald. Dat komt omdat de ICT al weer een nieuwe stap heeft gemaakt waarbij de software kennis produceert. Dat concept heet Smart Computing: http://hans.wyrdweb.eu/about-smart-systems/

  5. Sam zegt:

    Kan iemand mij in twee zinnen uitleggen wat de 21st Century Skills precies zijn?
    Alvast bedankt.

    • Niet helemaal, daar is het whitepaper voor :-)

      Toch een poging:
      21st Century Skills zijn de vaardigheden die kinderen en jongeren moeten ontwikkelen om goed in de kennissamenleving te kunnen functioneren. Functioneren kan dan worden beschouwd als leven, werken en een levenlang leren.

      Kan je er zo wat mee?

  6. Geert Klein Geltink zegt:

    Beste Henk en Frank,
    Van Archipel een workshop van jullie bij mogen wonen. Goed initiatief, maar ook met aandacht de kritische reacties gelezen. Blijf ook aandacht geven aan de niet technische “skills” zoals Lilian ze benoemd. Daarom is Kanamori ook een held!

  7. Caroline zegt:

    Hoi Henk
    Na gisteren de bijeenkomst van de leercirkel 21centuryskills in oprichting op de Lucas in Den Haag bijdewoond te hebben……vandaag op zoek naar meer info! Ik kom meteen op jou/ jullie site.
    Ik ga het te downloaden stuk lezen!
    Tot de volgende ontmoeting
    Groet
    Caroline Sanders

  8. Karin Verkooijen zegt:

    Super!
    Kennen jullie De Nieuwste School in Tilburg.
    Zij hebben er al aardig wat van begrepen.
    Kijk maar ‘ns op hun site.
    Veel succes verder!

    • Henk Lamers zegt:

      Beste Wilfred,
      Het doet heel erg goed om te zien dat het whitepaper stof tot nadenken geeft!! Met je oprechte en goede commentaar kun we de standpunten verder aanscherpen en uitwerken. Daar doen we het ook voor. In het whitepaper hebben we getracht de kern aan te geven waar het onderwijs van de 21e eeuw aan zou moeten voldoen. Niet zomaar uit de lucht gegrepen, maar gebaseerd op een aantal ontwikkelingen, zowel in onze maatschappij als mondiaal gezien.
      De aanscherpingen nemen we dan ook zeer ter harte en zullen zonder meer aanleiding geven tot een bijgestelde versie. Eigenlijk is dit dan ook weer een oproep aan iedereen die het whitepaper gelezen heeft, om daar een reactie op te geven. Wij zijn jullie zonder meer zeer dankbaar voor.

      Henk Lamers

  9. Heike Bremer zegt:

    Beste Frank en Henk

    Met dit initiatief zijn we heel erg blij.
    Het geeft ons veel handvatten om verder te gaan!

    groet
    Heike

  10. Jacolien van Dijk zegt:

    Hoe citeer ik jullie in APA? Geweldige whitepaper, sluit perfect aan bij de introductie van mijn onderzoeksvoorstel naar Flip de Klas. Ga het zeker op het bureau van mijn schoolleiding leggen, want er valt nog zo’n enorme inhaalslag te maken!

  11. Beste Frank en Henk,

    Een goedinitiatief en een helder geschreven whitepaper! Wij spreken elkaar!

    Hartelijke groet!
    Kristian

  12. Hans Pronk zegt:

    Ha die Frank en Henk

    Perfecte start. Ik ga eind van de week een workshop over dit onderwerp verzorgen voor een groep masterstudenten waarbij ik de discussie zoals deze bij 21st century skills group members is gevoerd een belangrijke plaats ga geven.

    En ga jullie initiatief presenteren met de vraag deel te nemen aan de discussie.

    Groet en tot snel

  13. Beste Henk en Frank,
    Een goed en duidelijk stuk, leesbaar voor een breed onderwijspubliek. Goed dat jullie dit voortvarend oppakken. Ik blijf het met grote belangstelling volgen om lopende processen in onze organisatie te continueren en nieuwe trajecten uit te zetten.

  14. Beste,
    het concept van digital native is ondertussen al lang wetenschappelijk weerlegd. Check oa hier: Voor iedereen die het woord ‘digital native’ gebruikt, Don’t! (nog maar eens waarom)

    • Beste Pedro,

      Dank voor je reactie. Voor de volgende versie van het whitepaper zeg ik je toe nader onderzoek naar de term ‘digital natives’ te verrichten en op basis daarvan te bepalen of we het gebruik er van doorzetten of vervangen door een beter alternatief.

      Ik lees op je website: ‘De mythes over de nieuwe generatie jongeren ontkracht. Feit. De nieuwe jongeren zijn anders.’ In welke mate en zeker ook hoe efficiënt ze gebruik maken van ict is zeker een punt van aandacht. Dat ze echter anders en vooral intuïtiever gebruik maken van ict zie ik dagelijks om me heen. Ik zie daarin ook verschillen met bijvoorbeeld leerkrachten en docenten die daar op een andere manier mee omgaan. Juist dat is de strekking van de passage van het whitepaper.

      Nogmaals, voor de volgende versie nemen we de passage nog eens onder de loep.

      Frank vd Oetelaar

  15. Marcel van Heumen zegt:

    Beste Henk en Frank,

    Zojuist heb ik met veel interesse de whitepaper gedownload en de website verder bekeken. Mijn complimenten!

    Ik ben erg nieuwsgierig naar de verdere activiteiten en zal jullie
    initiatief met veel plezier volgen en indien nodig reageren op de inhoud!

  16. Mooi initiatief, dank!

    Kritische kanttekening: de eerste auto leek op op een koets. Verhaal is erg cognitief en instrumenteel. Graag toevoegen: hart, intuitie, luisteren, ontvangen, nieuwsgierigheid als kerncompetentie om te overleven. Hoe kunnen we Azie bijbenen?
    Groet! Lilian

  17. Han Grosfeld zegt:

    Goede start, ik heb de white paper met interesse gelezen. Compliment. Ik volg de discussie en lever tzt zeker bijdragen

  18. Beste Frank en Henk
    Mooi initiatief om te starten met dit platform.
    Heel veel succes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>