Een digitale Aristoteles voor iedereen


Een digitale Aristoteles voor iedereen“Hoe komt het toch dat ik steeds weer enthousiast raak bij het zien van pakkende video’s over 21st century skills?” Dat vroeg ik me af tijdens het kijken naar een mooie animatie van C.G.P. Grey op YouTube.  De samensteller van de video bezocht begin oktober van dit jaar De YouTube Education Summit waar gastsprekers als Sir Ken Robinson en Salman Khan hem inspireerde over de toekomst van het onderwijs.

De animatie vertrekt vanuit een onderwijscontext die we vandaag de dag nog veel tegen komen. Leerlingen/studenten krijgen les van een leerkracht/docent die zijn kennis overdraagt. Het model van kennisoverdracht zorgt er in de praktijk voor dat een deel van de leerlingen de kennis ook daadwerkelijk tot zich neemt. Een ander deel, misschien wel groter zelfs, verveelt zich of neemt de kennis niet op omdat het niet aansluit bij wat ze al weten of kunnen bevatten. In het volgende deel van de video schetst C.G.P. Grey het ultieme beeld van onderwijs: een digitale Aristoteles voor iedereen! Met diverse voorbeelden van toepassingen die nu al op internet te vinden zijn laat hij vervolgens zien dat het wel eens binnen 10 jaar zo ver zou kunnen zijn. Aan het eind van de video lopen we qua opvattingen uiteen. Zelf ga ik er van uit dat scholen en leerkrachten/docenten een belangrijke rol blijven spelen in het leren in de 21e eeuw. Wel een andere rol dan tot op heden.

En hoe komt dat ik steeds weer enthousiast raak bij het zien van pakkende video’s over 21st century skills? Twee zaken schieten me meteen te binnen. Enerzijds vind ik dit soort animaties een mooie techniek om een visionaire boodschap als deze in 5 minuten weg te zetten. Een welkome afwisseling op tekstuele versies hiervan. Anderzijds is het internet een geweldig medium om dit soort boodschappen met een groot publiek te delen. Laat maar komen dus, smaakt naar meer…

Zelf de animatie bekijken? Klik hier

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *