Leerarrangement De Drogisterij


leerarrangement de drogisterij

Op Basisschool De Wegwijzer in Tilburg hebben leerlingen van groep 7 van Norman de Lange afgelopen periode gewerkt aan het leerarrangement: De Drogisterij. Ze hebben daarvoor zelf producten als shampoo, badzout, tandpasta, hoestdrank, haargel en superslijm ontwikkeld. Daarnaast hebben ze verpakkingen en etiketten ontworpen en zijn ze aan de slag geweest met de promotie van de producten. Voor de promotie van De Drogisterij werden posters en reclamefilmpjes ontwikkeld. De eindresultaten van dit leerarrangement zijn terug te zien op: http://normangroep7.123website.nl

In het leerarrangement hebben de leerlingen vakoverstijgend en vanuit een betekenisvolle context gewerkt aan diverse vakgebieden. Zo waren er leerinhouden rekenen verwerkt rondom maten, gewichten, inhouden en verhoudingen. Vanuit informeel en formeel taalgebruik hadden de leerinhouden betrekking op het schrijven van bijsluiters, het ontwerpen van teksten voor de posters en het samenstellen van scripts en dialogen voor de videofilms.  Het thema mediawijsheid en de bewustwording van reclame en de invloed daarvan op het leven van leerlingen was voorgaande jaren een losstaand project. Door integratie in het leerarrangement De Drogisterij zijn deze doelen binnen dezelfde context aan bod gekomen.
Naast de leerinhouden hebben de leerlingen optimaal kunnen werken aan de ontwikkeling van 21st century skills. Er werd een groot beroep gedaan op de vaardigheden samenwerking, kennisconstructie, planmatig werken, creatief, probleemoplossend en kritisch denken, en het gebruik van ict bij leren.

Om uiteindelijk tot deze producten te komen hebben de leerlingen in groepen gewerkt aan het zelf samenstellen van de producten, het ontwerpen en realiseren van de bijbehorende verpakking en een etiket, posters, flyers, reclamefilmpjes,
Ze hebben daarbij onder andere gebruik gemaakt van programma’s als Publisher, Moviemaker, YouTube en een omgeving op internet om een eigen website te ontwikkelen.

De leerlingen waren erg enthousiast over deze manier van werken. De motivatie, de betrokkenheid en het leerplezier waren hoog.

Norman de Lange is leerkracht van groep 7 van basisschool De Wegwijzer in Tilburg. Hij volgde de basisopleiding 21st century skills in het onderwijs en werkt van daaruit steeds vaker met leerarrangementen waarin leerlingen in staat worden gesteld 21st century skills te ontwikkelen.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *