Technologiekompas voor het onderwijs (Kennisnet 2019/2020)


Technologiekompas voor het onderwijs

Elke twee jaar brengt Kennisnet een ‘Technologiekompas voor het onderwijs’ uit. Ditmaal betreft het de periode 2019 – 2020 en draagt het document de ondertitel ‘Onderwijs in een kunstmatig intelligente wereld’. Het document is samengesteld om bestuurders, management, ICT-coördinatoren te ondersteunen bij het beter zich krijgen op ontwikkelingen op gebied van technologie om van daaruit verder te onderzoeken welke kansen ze bieden om ambities in onderwijs te realiseren.

Hype Cycle en Benefit Map

In het ‘Technologiekompas voor het onderwijs’ wordt gebruik gemaakt van een tweetal instrumenten, beiden ontwikkeld door onderzoeksbureau Gartner. Ze worden beiden ook door Kennisnet zelf gebruikt bij analyses van technologische ontwikkeling.
Allereerst is dat de Hype Cycle, een grafiek waarin nieuwe technologie wordt gepositioneerd vanaf de fase van introductie naar een al dan niet geaccepteerd product. Dit instrument geeft zicht op waar deze technologieën zich bevinden om in te kunnen schatten wanneer ‘instappen’ gewenst is of toekomstig wellicht wordt.
Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde Benefit Map. Dit instrument kan onder andere helpen bij het onderzoek naar de mate van bestaand of te creëren draagvlak.

Onderwijs in een kunstmatig intelligente wereld

De ondertitel ‘Onderwijs in een kunstmatig intelligente wereld’ is niet voor niets gekozen. In de Hype Cycle in het ‘Technologiekompas voor het onderwijs’ valt onder andere af te lezen dat komende jaren de invloed van artificial intelligence (AI) op mens en maatschappij ingrijpend zal zijn. Dat roept daarom vragen op over welke rol dit komende jaren zal moeten gaan spelen in ons onderwijs. Welke kansen biedt het voor leren in combinatie met technologie. Maar ook welke afwegingen moeten worden gemaakt en met welke risico’s moet rekening worden gehouden?

Samen verder verkennen?

Geïnteresseerd om samen met anderen binnen je organisatie het rapport verder te verkennen en/of te vertalen naar ambities, te ondernemen stappen maar ook naar wat dit betekent voor vaardigheden van zowel leerlingen als leerkrachten en/of docenten? We hebben diverse ondersteuningsmogelijkheden, workshops en/of studiedagen rondom zowel het rapport als het thema. Neem dus gerust contact met ons op.

Meer informatie en downloaden

Meer informatie over het ‘Technologiekompas voor het onderwijs’ en een download vind je op:

https://www.kennisnet.nl/publicaties/onderwijs-in-een-kunstmatig-intelligente-wereld/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *