Eind 2015 heeft het WEF (World Economic Forum) een onderzoeksverslag gepubliceerd. In het ‘New Vision for Education project’ is onderzoek gedaan naar de mate waarin leerlingen en studenten, in de huidige systematiek van onderwijs, ruimte krijgen om 21st century skills te ontwikkelen. Daarnaast zijn manieren onderzocht om de ontstane lacunes door middel van technologie aan te pakken.
Om te goed te kunnen gedijen in een snel evoluerende wereld, moeten leerlingen en studenten niet alleen beschikken over sterke vaardigheden op gebieden zoals taal, rekenen en wiskunde en wetenschappen, maar moeten ze ook 21st century skills ontwikkelen zoals kritisch denken, probleemoplossend vermogen, doorzettingsvermogen, samenwerking en nieuwsgierigheid. Maar al te vaak echter krijgen leerlingen en studenten in veel landen onvoldoende ruimte deze vaardigheden te ontwikkelen.
In het project is onderzoek gedaan naar voorliggende problematiek. In het verslag wordt het project uiteen gezet, worden de onderzoeksresultaten gepresenteerd rondom de mate waarin leerlingen en studenten, in de huidige systematiek van onderwijs, ruimte krijgen om vaardigheden te ontwikkelen.
In dit rapport, ondernamen we een gedetailleerde analyse van de literatuur om te definiëren wat we beschouwen als de 16 meest kritische ‘21st century skills’ zijn. Onze studie van bijna 100 landen toont grote verschillen in de geselecteerde indicatoren voor veel van deze vaardigheden: tussen ontwikkelde en ontwikkelingslanden, tussen landen in dezelfde inkomensgroep en binnen landen voor verschillende soorten vaardigheden. Deze lacunes zijn duidelijke tekenen dat er te veel studenten niet het onderwijs krijgen dat ze nodig hebben om te gedijen in de 21e eeuw en landen niet genoeg geschoolde werknemers vinden die ze nodig hebben om te concurreren.
Het rapport van het WEF is toegevoegd aan het overzicht op https://www.21stcenturyskills.nl/onderzoek/