Rapport ‘Digitale ongelijkheid in Nederland anno 2018’


Rapport ‘Digitale ongelijkheid in Nederland anno 2018’Uit het rapport ‘Digitale ongelijkheid in Nederland anno 2018’ dat achterblijvers in onze digitale samenleving steeds verder worden gemarginaliseerd. En dat terwijl deze mensen wellicht het meest van internetgebruik kunnen profiteren. Die conclusie trekt Alexander van Deursen, onderzoeker van de Universiteit Twente, in het Rapport ‘Digitale ongelijkheid in Nederland anno 2018’ dat op 12 november 2018 is gepubliceerd. Het rapport is in opdracht van Mediawijzer.net opgesteld en onderzocht hoe mensen in verschillende bevolkingsgroepen internet gebruiken en welke positieve en negatieve effecten ze hiervan ondervinden.

Uit het rapport blijkt dat digitale vaardigheden essentieel zijn om ervoor te zorgen dat online activiteiten een positief effect hebben. Dat is goed nieuws: gericht beleid, bijvoorbeeld op het gebied van mediawijsheid, kan hierdoor dus concrete impact hebben. Van Deursen benadrukt dat het bij het uitstippelen van beleid om digitale ongelijkheid tegen te gaan wel belangrijk is om alle fasen van internettoegang mee te nemen. “Er is een integrale aanpak nodig die er rekening mee houdt dat de uitdagingen per bevolkingsgroep verschillen. Als uitgangspunt zouden beleidsinitiatieven zich kunnen richten op een breed palet aan effecten waarbij naast economisch voordeel, ook de voordelen voor het welzijn van mensen op cultureel, sociaal en persoonlijk vlak worden meegenomen”, zo zegt Van Deursen. “Juist dat soort effecten, denk aan nieuwe vriendschappen die via internet zijn ontstaan of een nieuwe muziekstroom of sport die je online hebt ontdekt, blijken van grote toegevoegde waarde te zijn.”

Klik hier om het rapport ‘Digitale ongelijkheid in Nederland anno 2018’ te openen en/of te downloaden

Deel deze informatie verder via: Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *